zaterdag 18 januari 2014

Rondvaart op Lake Rangamati

Zaterdag 18 januari 2014

Na een goede nacht rust zijn we weer om 07.30 opgestaan. Het uitzicht vanaf ons balkon van onze kamer was mooi. Je keek zo over het eerste gedeelte heen van het meer.Hierin zag je de vissersmannen vissen, de andere mensen zich wassen. Leuk om te zien.

Ontbijten in het hotel was niet mogelijk. Daarom werden we naar een plaatselijk restaurantje in de buurt gebracht waar we tussen de Bengalen moesten ontbijten. We keken onze ogen uit. De Bengalen eten ’s ochtends al rijst als ontbijt en jawel weer met de handen.

Voor ons werden er even snel eieren langs de weg gehaald en gebakken. Ook kregen we een soort brood in de vorm van een pannenkoek. Lekker het ei erop gedaan. Ook kregen we er een geel goedje bij. Dat bleek een soort curry te zijn. Omdat we honger hadden dat er ook maar tussen gedaan. Zo zaten we om 08.30 met een soort Roti als ontbijt. We moeten zeggen dat het er wel in ging maar vreemd bleef het ipv hagelslag,  jam of cornflakes.

Daarna weer terug naar het hotel waar onze boot klaar lag voor een dagtrip over het meer van Rangamati. Dit was een mooie en vooral ook ontspannende ervaring. Het was een prive boot maar we kregen gedurende de hele dag ook twee politie agenten mee voor onze veiligheid.

We zijn overal heen gevaren en op diverse mooie plekjes gestopt.  Je vaart continue door een omgeving wat lijkt op een Vietnam oorlogsfilm. Overal bananen bomen, lianen en veel andere bomen. Veel leuke dorpjes gezien langs het water waar men zich waste en baden in het water van het meer achter het huis.

Wat men hier veel verwerkt en vervoert over het water zijn boomstammen waar men meubels van maakt. Het teak hout blijkt de voornaamste bron van inkomsten te zijn. Men haalt het hout uit de bossen. Vervoert het naar de dorpen waar men er mooie meubels van maakt.

Ook zijn we gestopt bij de grootste waterval van Bangladesh. Echter was het water op omdat het hier al sinds oktober 2013 al niet meer geregend heeft. Dat hadden wij dus weer. Maar toch hebben we er veel mooie foto’s kunnen maken.

We zijn ook gestopt bij een oud boeddhistisch klooster. Hier kregen we van een boeddhist een privé rondleiding omdat westerse toeristen waren. Zo werden we aan een gebalsemd lichaam voorgesteld welke daar opgebaard lag. Dat was hun heilige welke ze vereerde. Hij was in 2012 overleden en  heeft men deze gebalsemd opgebaard in een vitrinekast in hun gebedsruimte. Het zag eruit als een soort “mummie”. Heel vreemd om daar zo’n overleden heilige te zien liggen.

Ook gebeurde er in de Boeddhistische tempel nog iets leuks. Er liepen daar nog meer lokale toeristen in de rondte. Deze wilden graag met een blanke op de foto. Dus Piet en Peter hadden het druk en zijn meerdere malen op de foto gezet.

We waren rond 16.00 weer terug in ons hotel na een mooie dag op het meer van Rangamati met de zomerse temperatuur van rond de 29 graden en dat in januari . Lekker hoor. We hebben allemaal weer een lekker kleurtje opgedaan.

’s Avonds hebben we nog even winkeltjes gekeken in Rangamati waar we als westerse toeristen weer veel opvielen. Zo kwamen we langs een simpele apotheek waar veel ouders zaten voor medische zorg. Wat opviel was dat er voor 80% mensen zaten met kleine kinderen. Omdat we stonden te kijken werd Peter gelijk aangesproken of hij een dokter was.

Nu snel slapen want morgen moeten we weer om 06.00 in busje naar Chitagong om permits te halen voor de Hill Tracks.

1. Jemig jongens wat is dit nu al een avontuur ! Hartstikke leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven van wat en /of waar jullie zijn.
    Ik heb Peter altijd al een dokter gevonden , dus dat is niet vreemd...hahaha
    Hier gaat alles zijn gangetje, zag oma nog met Nelson lopen vanmorgen.
    Bianca gaat vandaag even bij oma kijken hoe het gaat.
    Veel liefs en doe voorzichtig. Harry, Bianca en Nick

2. Hoi daar. Leuk om te lezen. Wij zitten nu in Calcutta en twijfelen of we over 2 dagen Bangladesh in moeten gaan vanwege de berichten in de media.
    Jullie hebben het hier niet over. Hoe is de sfeer ter plaatse? Valt het allemaal wel mee met de onrust?
    Alvast bedankt en goede reis!
    Dave

3. Hallo buurtjes. Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie beleven iedere dag weer mooie nieuwe avonturen. We blijven jullie volgen hoor ! Geniet van jullie rondreis en doe voorzichtig.

Groetjes Martin, Gerda, Jeroen & Ramona

4. Leuk om mee te lezen hoe jullie het daar beleven, sommige ervaringen zijn vergelijkbaar met onze reis maar China. Ben benieuwd naar jullie foto's. Geniet van je geboorteland. Lieve groet, Marieke

5. Leuk hoor, have fun, groetjes Sebas

6. Fantastisch om jullie belevenissen te lezen.Veel plezier daar in het zonnetje.Groetjes van de jongens van de Fonteine.

7. Mooi en levendige verhalen zeg, en allemaal zó herkenbaar! Geniet ervan....ik vind leuk om jullie te volgen. Wie weet spreken we elkaar een keer live, zou geweldig zijn. Groetjes, Runu